Vecka 26

2013-06-24 21:58:21 Gravid
» Kommentarer(0) «


 
Vecko info!
 
Barnet: Barnet e ca 23 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 810g i början av veckan och ca 930g vid veckans slut. Barnet kan andas in och ut och tränar sej genom att fylla lungorna med fostervatten. Ögonen e färdigbildade. Barnet reagerar med högre puls när det hör ljud, det börjar även regera på beröring runt denna vecka.
 
Mamma: Magen växer rejält och en del kvinnor får hudbristningar, s.k. striae gravidarum, som ser ut som blåskimrande linjer. Hudbristningarna beror sannolikt på hormoner och de hjälper inte att smörja in magen med dyra krämer eller oljor. Oftast kliar de rejält om huden brister, du kan lindra de genom att smörja in magen med en mjukgörande kräm.
En del kvinnor får även hudbristningar på brösten, låren och stussen. Hudbristningarna kommer att blekna då du inte längre e gravid. Blodcirkulationen tar hand om den ökade mängden vätska som finns i kroppen vilket gör att ditt hjärta och dina njurar jobbar extra hårt.
 
Egna tankar: Denna vecka har inte gått så jätte fort, har hänt en massa som jag ska gå in på lite senare, men allt e inte klart ännu så får avvakta lite!
Kroppen känns helt okej, men såklart börjar tyngden kännas i både fötter och rygg!
Nu här hemma på min egna våg har jag gått upp 6 kilo så nu börjar dom rulla på, men de e inget jag orkar bry mej om jag bär ju ett barn för tusan så dom kilona får jag promenera bort senare=)
Halsbrännan har vart under kontroll med dom nya tabletterna så de e otroligt skönt.
Har vart kännsligar överhuvudtaget, och jag gråter väldig lätt för ingenting. Magen känns som en stor ballong och man känner sej otroligt otymplig!
Bebisen i magen e en riktig sparkare, och sparkar mest hela dagarna känns de som. Jag har även känt när den haft hicka, de gjorde jag aldrig med Liam.
Börjar längta mer och mer tills de e dags för förlossningen och jag känner mej inte ett dugg nervös=)
 
Tjockis magen!=)
<3
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback