Vecka 14

2013-03-30 19:51:46 Gravid
» Kommentarer(1) «


Vecko info!
 
Barnet: Ditt barn e nu 12 veckor gammalt och 80-93 mm långt från huvudet till stjärt. Vikten e nästan25g. Fostret växer nu mycket snabbt och de inre organen mognar. Kroppsdelarna e nu så tydliga att man eventuellt kan se vilket kön de har. Barnet rör sej mindre ryckigt och kan böja och vrida på alla sina leder.
Ögonbryn börjar framträda på barnet och de börjar växa hår på huvudet. Nu går de att höra barnets hjärta med ett ultraljudsinstrument. Barnet dricker utav fostervätskan och kissar. Nu får de all sin näring från moderkakan, som även producerar viktiga hormoner. Som en förberedelse för livet utanför livmodern tränar barnet in- och utandning. Men den använder inte sina lungor i sin vattenfyllda värld, eftersom barnet får syre direkt från dej via navelsträng och moderkakan.
 
Mamma: Nu börjar du känna dej mindre trött än i början av graviditeten. Det kanske till och med e så att du börjar må fantastiskt bra. Härligt!
Från ungefär den här tiden är de vanligt att graviditeten syns om du e naken eller har tajta kläder. Alla graviditeter e dock olika så ibland syns "bullen" tidigare och ibland tar de lite längre tid. Eftersom hormonet progesteron ökat starkt den sista tiden kan du få trög mage. Progesteron får musklerna att slappna av. Trycket från den växande livmodern påverkar även tarmen och hämmar dess arbetstakt. En enkel lösning på detta kan vara att drickamycket vatten och äta fiberrik kost.
 
Egna tankar: Gravid appen hånar mej, jag e fortfarande trött och illamåendet e kvar! Jag mår inte fantastiskt bra!
Men jag dricker sjukt mycket vatten, brukar oftast inte göra de men nu blir de nästan 3 liter om dagen. Äter dåligt men de kommer väl igång så for illamåendet år över.(om de gör de)
Från att jag vägde in mej hos BM så har jag tappat 3 kilo så nu ligger jag på ca 61 kilo.
Nu börjar jag se en mage och inte bara en tjockis mage=) Mycket tidigare denna gång men dom säger ju att de kan vara så=)
 
Vart ska detta sluta?=)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jättefin mage ju! Jag är bara lite småfet än så länge... längtar sååå tills magen är stor o fin o mysig! Då spelar det ju ingen roll att man ser lite tjock ut i bikinin, för man har ju bebismage! Så tror det här blir en bra sommar!

Tycker att det är skönt att vara preggo och få barn lite senare på året. Många som är höggravida på sommaren får ju jättemycket vatten och svullnar som bara den... och svetten... Men vi slipper oftast det som får barn lite senare på året. Yay oss! :D

Tråkigt att du mått så illa! Samma här, fick hoppa ur bilen o kräkas mitt i natten på jobbet haha. Men det går säkert över snart ska du se! :D

2013-04-01 @ 19:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback