Förlossningsberättelse!=)

2013-10-23 22:48:46 Struntprat
» Kommentarer(7) «


2013-10-11 kl 07.35
 
Ni som följt med under de sista skedet här på bloggen vet ju att jag va otroligt bitter när dagen för BF va här och ingen bebis ville titta ut. Jag hade en ganska dryg "latensfas" som inte riktigt drog igång nånting utan jag fick leva med dryg mensvärk och mitt dåliga humör!
 
Men den 10 oktober så hade jag väl mer eller mindre gett upp om att bebisen skulle titta utoch trodde väl mer att de blir en igångsättning senare, syster Lollo säger iaf att vi ska ta en sväng på IKEA och eftersom jag va uttråkad så lämnade jag Liam och Johan hemma för en sväng där.
Vi gick runt och jag vet att jag tyckte de kändes som att jag hela tiden kissade på mej, eller iaf att de droppade kiss. Men på samma gång så kändes de inte som de utan som något annat.
Skit samma vi gick och kikade där och sen handlade vi på citygross.
Väl hemma så går jag på toa och jag va verkligen tvungen att fråga Johan om han tyckte de va normalt att ha en stor blöt fläck mellan benen på mina leggings och trosor och han tyckte de va lite roligt!
Jag blir ju såklart tvungen att lukta på de och de luktar verkligen inte kiss så jag blev mer och mer säker på att detta e fostervatten som sipprar ut!
 
Jag har förövrigt inte en enda värk utan bara mensvärken.
 
Vi äter som vanligt och nattar Liam runt 19.30. Denna dag så spelar Leksand hockeymatch som Johan måste kika på men vid 20.00 tiden så e jag bara tvungen att ringa till förlossningen för jag va så 100 på att de läckte vatten.
Jag pratar med en jätte trevlig tjej/kvinna och berättar hur de ligger till, jag beskriver känslan lukten och hur mina såkallade värkar e. Hon förklarar att om de skulle va så att jag läcker vatten så kommer jag va tvungen att stanna på förlossningen även fast jag inte har nå värkar så vi bestämmer att vi ska komma in på en kontroll.
Men att vi även inte behöver ha bråttom, Johan blir lycklig då han tyckte jag kunde väntat med att ringa in tills efter matchen. Syster Isabell kommer hit för att passa Liam, och e de så att vi skulle bli kvar skulle även min mamma komma men hon bor i köping så vi väntar med att hon skulle komma förens vi vet om vi skulle bli kvar eller inte.
Jag förbereder även Lollo att vi ska åka in till förlossningen och hon blir lite nervös=)
Jag går här hemma och plockar lite och sitter och studsar på pilatesbollen.
Vid 22 tiden så e vi redo att åka in till förlossningen fortfarande utan värkar och vi hämta först upp Lollo och sen åker vi in!
Väl där får vi komma in i ett undersökningsrum och jag får ligga med ctg:n i 1,5 timma, jag skäms nästan då jag inte har nå värkar och de känns som att jag bara inbillar mej allt och att jag snart blir hemskickad igen.
Sen kommer sköterskan in och gör en undersökning, 3cm öppen med buktande hinnor!!
Alltså då trodde jag nästan jag skulle bli knäpp och att jag måste va världens drygast människa som tror jag läcker vatten när de i själva verket e kiss! TJENA JAG E AGDA 95 SOM INTE KAN HÅLLA TÄTT!
 
Sköterskan säger att de antagligen inte läcker vatten eftersom hinnorna känns så fina så men att hon tar ett fostervatten prov iaf, in med topsen och gröta runt lite och sen vänta 2 minuter och så utbrister hon,men oj de e visst fostervatten!!
TACK GODE GUD ATT JAG INTE KISSAR PÅ MEJ!
 
Eftersom de nu e bekräftat att jag läcker vatten så kallas de på läkare som ska gör gyn och UL, under tiden vi väntar på läkaren så börjar jag få lite sammandragningar som gör ganska ont.
Han kommer efter ca 1 timma och gör först ett UL där han kollar hur mycket fostervatten som finns kvar och han säger att de e mindre än de ska vara, han gör även gyn undersökning och då sipprar de ut lite mer vatten så då blir de bekräftat att jag blir inskriven och förhoppningsvis så har vi bebisen snart!
 
2013-10-11 kl 02.00 blir vi alltså inskrivna på förlossningen och får rum nummer 4, där ska jag bli 2 barnmamma!=)
 
Johan och Lollo passar på att åka och handla lite på macken eftersom jag inte har speciellt ont och behöver ingen hjälp just då. Medans dom e bort så tilltar värkarna och blir starkare och starkare.
Inget som jag inte kan hantera men efter undersökningarna så har om väl pillat lite så att mina värkar kommer igång utav sej själv och de tack vi för!;)
Ligger uppkopplad på ctg:n och värkarna kommer med ca 8 minuters mellanrum men va väldigt starka och va runt 1,5 minut långa.
Höll på så fram tills kl va runt 4 och då ville jag ha lustgas då va värkarna fortfarande väldigt kraftfulla men låg mellan 6-8 minuter så inte så värst täta.
Lustgasen får mej att slappna av bättre under värkarna och de känns riktigt härligt att ha hjälp med andningen även fast jag tycker att jag e väldigt duktig innan iaf=)
Barnmorskan undersöker mej också och nu e jag öppen 6 cm så de går verkligen framåt och vi disskuterar och hon kanske ska ta hål på hinnorna för då kan de verkligen sätta fart!
Jag frågar då om jag kommer hinna få EDA: an och då blir hon tveksam om de kommer hinna lägga den, men hon ringer narkosläkaren som e på väg till förlossningen men som egentligen ska till en annan innan mej.
Dom bestämmer sej för att "sno" henne till mej så den andra fick vänta och tur va de att jag fick gå före i kön för precis när hon lagt den får hon ett akutlarm som hon va tvungen att springa iväg på! Tack tack!=)
 
Klockan e nu ca 05.00 och eda:n har börjat värka och barnmorskan har precis tagit hål på hinnorna!
Jag e så otroligt lycklig och känner mej utvilad och helt redo för att snart få föda barn! jag längtar tills kroppen tar över och sköter "jobbandet"
Johan och Lollo e hela tiden e super stöd och nu när jag e fungerande mellan värkarna kan vi snacka lite skit och jag kände mej otroligt avslappnad!
Värkarna gör ju såklart fortfarande otroligt ont när dom väl kommer men på ett helt annat sätt, inte de härpanik onda i magen utan mer ett tryck som gör ont och pressar på!
 
Vid 06.30 så kommer personalen in och berättar att de e dags för skift byte och jag säger att jag tycker de va tråkigt att vi inte hann med att föda med dom för dom va riktigt bra!
Dom önskar oss lycka till, de nya gänget kommer in nån gång innan kl 7 och hälsa och presentera sej, alla va super trevliga och härliga!
Dom går och när dom går så säger jag till Johan att fan nu känns de som att jag skulle vilja trycka på!
Vi ringer på klockan och och dom kommer på engång, jag berättar att de känns som att jag vill trycka på men att jag fortfarande kan stå emot men de e knappt, dom undersöker mej och säger att jag e öppen 8 cm sen käner dom lite till och säger att jag inte har nå kanter kvar och nu e öppen 9 cm.
Dom säger att när jag inte kan stå emot längre så ska jag ringa på klockan.
Dom går ut och ca 5 sekunder senare ringer jag för nu känner jag att de e dags att börja jobba!=)
Johan säger till Lollo at nu e de dags och han har förklarat för henne att ljuden som kommer ur min kropp talar om för honom att nu e de dags för krystande!=)
Personalen kommer in och allt går ganska fort, dom e redo att hjälpa mej föda fram mitt andra barn!
 
Nu e de krysta så in i helvete ochdenna gång så e jag så mycket mer medveten om vad som händer i kroppen, jag e mer utvilad och jag känner bebisens huvud hur de liksom åker ner mer och mer!
Allt känns helt otroligt lätt fast ändå otroligt ont såklart! Smärtan e ju otrolig men denna gång e jag ju också medveten om vilken belöning men får när väl bebisen e ute!
Lollo och Johan peppar och ger mej vatten och hejjar och e så bra stöd!
Personalen e super och hjälper mej på bästa sätt!
När bebisens huvud e på väg ut så bestämmer vi att göra et litet klipp, inte lika stort som förra gången men eftersom ärrvävnaden från de förra klippet e lite stramt så vill inte huvudet riktigt komma ut, när klippet väl e gjort så krystar jag utav bara fan och ut kommer bebisen huvud och sen får dom dra lite och axlarna och resten utav kroppen kommer ut!
Samma som förra gången har jag bett dom att torka av bebisen innan den kommer upp på mej, mest pga. att jag e så otroligt rädd för blod och har extremt lätt för att svimma om jag ser blod och jag vill verkligen inte svimma av bara för att bebisen har blod på sej och missa värdefulla sekunder med en nyfödd liten bebis!
Jag tror dock inte att jag skulle svimma men vill heller inte chansa!=)
 
Lollo och Johan ser att de e en pojke och säger de till mej och jag blir så lycklig, våran lilla Jamie!
De e han som legat där inne i magen och vart dryg, de e han som lät sin mamma gå 5 dagar över tiden och höll på att bli koko under tiden, de e han som jag undrat så mycket om och slitit mitt hår för jag vart så nyfiken!
Mitt älskad lilla barn!
 
Så den 11 oktober 2013 blev jag åter mamma till den finast lilla (stora) pojke klockan va 07.35 och först att födas på Västerås bb denna dag!
Jag e så otroligt stolt att va mamma till mina 2 fina pojkar Liam och Jamie, och jag e så glad att dom har världens bästa pappa Johan!
 
Ännu stoltare e jag över min syster Louise som va med under förlossningen hon va så duktig och jag e jätte glad att vi kunde dela denna dag med dej! Jag vet att hon va super lycklig och otroligt glad när Johan lät henne klippa navelsträngen!=)
Vilket stöd dom båda va till mej under värkarna och hela tiden! Tack som tusan<3
 
Så ut kom en alldeles perfekt kille på 3990g och 53cm, han heter Jamie Linus Sjölin och vi e så glada!
 
Pussåkram!
 
 Andas lustgas!
 
Eda:n sätts!
Måste ju fula mej lite=)
Johan ser nervös ut;)
Hej och hå snart e vi 2 barns föräldrar!=)
 
Fortfarande på bra humör=)
Klart Johan testar lustgas denna gång med!=)
Lollo med!=))
Nu e de dags för krystande!
Äntligen e han här våran älskade Jamie!
Lollo klipper navelsträngen!
Alldeles ny!=)
 
Stolt pappa sätter upp den blåa nålen=)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Katta

Kul att läsa om din förlossning. Kan nästan sakna känslan. Hjälp vad många barn det har födits under året.
När jag satte lennox nål var det inte många :) åh tänk att hans nål sitter där... :) kram

Svar: Ja jag saknar redan känslan att föda eller iaf känslan av att veta att snart kommer bebisen:)) ja förstår de, kaniner vart många nålar då? Vilket datum e han född?? Kram
Lina

2013-10-23 @ 23:42:14
URL: http://www.kathleensblogg.blogg.se
Postat av: camilla

Jag sitter på jobbet å läser din berättelse å fast jag har hört den
Innan så tjurar jag lite. Haha!! Sötaste jamie å duktiga du!! ♥

Svar: Haha Camilla då!:)) skulle kunna göra om de imorgon Gud så häftigt de e att föda barn!!:)) ❤️
Lina

2013-10-24 @ 08:02:05
Postat av: Ida

åh nä vad söt!!!

Svar: Hehe tack min lilla sötnos=)
Lina

2013-11-04 @ 21:46:33
URL: http://idamariaandersson.webblogg.se
Postat av: Hanna Karlsson

Kul att läsa!

Svar: Va roligt att du tyckte de=)
Lina

2013-11-04 @ 21:46:50
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Carolina - Stall Assla

Vad roligt för er! Fina minnen...

Svar: Super fina minnen så härligt med bilder som kommer ihåg åt en lite grann=)
Lina

2013-11-04 @ 21:53:24
URL: http://asslatjejerna.se
Postat av: Malin

Åh.. va mysigt! Stort grattis till er lille kille!

Svar: Stort tack=)
Lina

2013-11-04 @ 21:56:05
URL: http://malinedlund.blogg.se
Postat av: emma

Åh grattis! Ser så himla mysigt ut med en liten nyfödd! Själv har jag inga barn och tänkte nog vänta ett par år till ;) men man blir ju inte lite sugen när man ser såna fina bilder!

Svar: Tack så mycket=) De e väldigt mysigt med en liten men de eklokt att vänta tills man e redo=)
Lina

2013-11-04 @ 22:08:29
URL: http://emmarasmussen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback